Refleksjonsnotat 3
– vitenskapsteori:
alternativ 1: Diskuter egen
vitenskapsteoretiske posisjon.
alternativ 2: Diskuter etiske aspekter
ved utvalgte forskningsmetoder.
alternativ 3: Diskuter om IKT i læring er en vitenskap.
Innledning
For å avgjøre hvorvidt IKT i læring er en vitenskap ser jeg
først på hva vitenskap er, for deretter å redegjøre for hvordan IKT i læring
kan passe inn i definisjon for og retningslinjer ved vitenskap. Jeg vil videre
også se på hvilke metodekriterier de ulike fagområdene forholder seg til og videre
styrke min konklusjon ved å argumentere for hvilket vitenskapelig fagområde IKT
i læring passer inn.
Hva er vitenskap?
Vitenskap er kunnskap tilegnet gjennom systematisk, metodisk
og kritisk observasjon og identifikasjon i eksperimentelle og teoretiske
undersøkelser av fenomener (American Heritage® Dictionary of the English Language, 2011; Store Norske
Leksikon, 2009).
Vitenskap deles inn i fagområder. Blant disse er de mest
brukte fagområdene naturvitenskap, humanistisk vitenskap og samfunnsvitenskap.
Naturvitenskap omhandler, naturlig nok, kunnskap om naturen (Sletnes),
mens humanistisk vitenskap, også kalt humaniora, fokuserer på områder som
litteraturvitenskap, filosofi og språk (Store Norske Leksikon, 2014). Samfunnsvitenskap omhandler
alle fag som studerer samfunnsforhold og mellommenneskelige forbindelser (Berg, 2014).
Wikipedia peker ut et fjerde fagområde jeg finner interessant; teknologi. Dette
fagområdet forsker på «praktisk utførelse, anvendelse av
og kunnskapen om redskaper, maskiner, teknikker, systemer eller metoder i håndverk
eller industri» (Wikipedia, 2014b).
Vitenskapen stiller krav om grundig bevisføring, hvilket
kommer fram i den omfattende definisjonen. Metodene som benyttes for å møte
denne bevisbyrden som kreves er derfor en stor del av vitenskapen. Samtidig gir
disse metodene oss en oppskrift for hvordan vi skal gå fram for å undersøke
hvorvidt våre antakelser stemmer overens med virkeligheten eller ikke. Begrepet
metode betyr å følge en bestemt vei mot et mål og anses som fundamental for
tilegnelsen av ny kunnskap(Johannessen, Tufte, & Christoffersen, 2006). Systematikk, grundighet og
åpenhet er de viktigste kjennetegnene ved metode i innsamling, analyse og
tolkning av data, også kalt empirisk forskning (Johannessen et al., 2006).
I vitenskapens metodelære finner vi skillet mellom
kvalitative og kvantitative metoder. Johannessen et al. (2006) beskriver kvalitativ
tilnærming som tekstenes tale. Undersøkelser av kvalitativ karakter bygges
teorier om fortolkning, hermeneutikk, og menneskelig erfaring, fenomenologi, og
brukes når forskningsspørsmålet ikke kan brytes ned til numeriske størrelser (Grenness, 2001; Johannessen et al., 2006).
Kvantitativ tilnærming omtales som tallenes tale og brukes i nettopp de
tilfeller hvor resultatet av forskningen skal være målbart i form av tall og
størrelser (Grenness, 2001; Johannessen et al., 2006).
Johannessen et al. (2006) fastslår at det i
vitenskapelige undersøkelser er et mål å integrere teori og empiri, og peker på
to måter å gjøre dette på; deduktiv og induktiv tilnærming. En deduktiv
tilnærming går fra teori til empiri, altså fra det generelle til det konkrete.
Teorier testes ut ved hjelp av empiriske data. Med en induktiv tilnærming starter
forskeren i motsatt ende og utgangspunkt i empiri for så å forme en teorier ut
fra dem (Johannessen et al., 2006). En tredje tilnærming heter
abduksjon, hvor vi i likhet med induksjon starter i empirien. Forskjellen
ligger i at teori ikke avvises, men tas med sammen med empirien. Resultatet av
abduksjon er ikke å bekrefte eller avkrefte en teori, men en forskningsprosess
hvor empiri og teori påvirker hverandre og hjelper forskeren utvikle en bredere
forståelse for hva som foregår (Alvesson & Sköldberg, 2009; Fuglseth & Skogen, 2006).
IKT i læring som vitenskap
IKT i læring er i praksis et tredelt konsept; Informasjon-
og kommunikasjonsteknologi er, sammen med læring, fagområder på egenhånd.
Samtidig danner de et nytt fagområde sammen. Fenomenet i seg selv er altså
komplekst og må hver for seg plasseres innenfor to fagområder; IKT under teknologi
og læring under samfunnsvitenskap. Jeg fokuserer derfor på disse fagområdene i
de neste avsnittene, for deretter å diskutere hvilket av disse fagområdene, om
noen i det hele tatt, IKT i læring hører til, og hvorvidt feltet kan anses som
en vitenskap.
Teknologi som vitenskapsmetode
Teknologivitenskapen
har røtter i naturvitenskapen (Maus,
2006), og kan beskrives som et resultatet
av utviklingen av en ny vitenskapelig praksis . Teknologivitenskapen er i
dag derfor et fagområde utenfor naturvitenskap og samfunnsvitenskap, samtidig
som det kontinuerlig påvirker både natur- og samfunnsvitenskapen gjennom sin
betydelige innvirkning på både mennesker, dyr og natur (Wikipedia, 2014a).
Bokmålsordboken gir en tredelt definisjon av
teknologibegrepet. Den første beskriver teknologi som «læren
om og studiet av praktiske framgangsmåter i håndverk og industri; bearbeiding
av råvarer» (Bokmålsordboka, u.å). Teknologibegrepet i en historisk kontekst
forklares som menneskets praktiske løsninger på hverdagslige problemer og
utfordringer (Gursli-Berg, 2009). Teknologi omhandler læren om teknikker og
materielle produkter innenfor bestemte områder. Definisjon nummer to fra
bokmålsordboka beskriver teknologi som «bruk av
vitenskapelige resultater for å oppnå bestemte mål». Eksempler på disse
er bioteknologi og datateknologi. Den tredje definisjonen ser på teknologi som
de metoder og redskaper en tar i bruk gjennom nettopp teknologi (sett ut fra
definisjon nummer to) (Bokmålsordboka, u.å). Altså har begrepet her en dobbel betydning;
både som metoder og redskaper, og som vitenskapelige resultater for å oppnå
fastsatte mål. Undervisningsteknologi går under denne definisjonen. Begrepet
har i tillegg både en teoretisk og en praktisk betydning. I sin teoretiske
betydning vil teknologi omhandle forskningsresultater som benyttes for å lage
nye teknikker og produkter. SNL trekker fram pedagogikkens kunnskaper om
læringsprosesser som bakgrunn for undervisningsteknikker som et eksempel på
teknologisk kunnskap (https://snl.no/teknologi). Dog er det viktig å
understreke at læring ikke er det samme som undervisningsteknikker. Derfor er
det ikke ut fra dette alene mulig å konkludere med at IKT i læring tilhører
dette fagområdet.
Spesielt for den teknologiske vitenskapen er kravet om at
kunnskapen som kommer fram skal være samfunnsnyttig (Gursli-Berg, 2009; Wikipedia, 2014a). Det var Francis Bacon som
først formulerte dette nytteprinsippet (Gursli-Berg, 2009), og
ble utviklet videre av Royal Society; Storbritannias eldste vitenskapsselskap,
formelt stiftet i år 1660 (Skoie, 2014).
Et resultat av kravet til nyttefunksjon, sammen med krav om brukervennlighet og
ikke minst sikkerhet ved bruk (Wikipedia, 2014a), gjør at teknologi i enkelte sammenhenger ikke
er et produkt av ren vitenskapelig metode. Også dette er spesielt ved den
teknologiske vitenskapen. Teknologi kan derfor beskrives og forklares som en anvendt vitenskapsmetode, og ikke bare
en teoretisk.
Slik jeg oppfatter det er det i de kontekstene teknologi anvendes at det er akseptert å tidvis se
bort fra prinsipper ved vitenskapelig metodelære, nettopp for å imøtekomme
nytteprinsippet. Det er dette nytteprinsippet jeg finner særdeles fascinerende
og veldig aktuelt knyttet opp mot IKT i læring. Dette kommer jeg tilbake til
senere.
IKT som teknologivitenskap
Det ligger så smått i navnet at IKT ligger under teknologivitenskapen.
Spørsmålet er hvilken av de tre definisjonene IKT skal knyttes opp mot for å
oppfattes riktig. Jeg anser det å være de to siste.
IKT er resultatet av en sammensmelting av to ulike typer
datateknologi; mikroelektronikk og overføringsteknologi i form av datanett (Maus, 2006)[1].
IKT bruker altså vitenskapelige resultater av forskning innad datateknologien
for å oppnå et bestemt mål; å informere og kommunisere. Samtidig er IKT også de
metoder og redskaper som tas i bruk for innovativ videreutvikling av teknikker
og produkter. Eksempler er programmeringsspråk og matematisk modellering (Maus, 2006).
Maus (2006)
finner det uproblematisk å hevde at IKT-industrien er basert på forskning.
Bakgrunnen for dette argumentet er at grunnleggende teoretiske kunnskaper innad
ulike fagområder, blant disse fysikk, er essensielle for de store teknologiske
framskrittene. Likevel framhever han. Videre henviser han til flere såkalt
praktiske menn og kvinner uten særlig teoretisk skolering, og deres
teknologiske oppfinnelser, blant disse James Watts dampmaskin. Poenget hans er
at det i tilfellet teknologi er vitenskapen i et stadig samspill med hva han
omtaler som den ingeniørmessige videreutviklingen. Den vitenskapelige delen,
forankret i forskning og nyskapende utvikling, tar sted på arenaer som
høyskoler, universiteter og forskningsinstitutter, men videreutviklingen og
forbedringene av dagens teknologi foregår innad IKT-industrien. (Maus, 2006)
Samfunnsvitenskapelig metode
Den som forsker på samfunnet er deltaker i den virkeligheten
vedkommende studerer. Det er derfor umulig å gå fram med de samme metodiske
retningslinjene naturvitenskapen krever. Dette ville ifølge filosofen Hans
Skjervheim ført til at vi ikke tar menneskets oppfatninger og frihet på alvor;
samfunnsforskeren ville da ikke engasjert seg i menneskenes verden (Johannessen et al., 2006, s. 35). Dette ville resultert i en
distansert og antihuman samfunnsforskning, hvilket er det stikk motsatte av hva
hensikten bak å forske på samfunnet er. Samfunnsvitenskapelig metode fokuserer
derfor på hvordan en skal gå fram for å oppfylle samfunnsvitenskapens hensikt;
«å etablere kunnskap om hvordan den
sosiale virkeligheten ser ut» (Johannessen et al., 2006, s. 32). Johannessen et al. (2006) poengterer at det i
samfunnsforskning hele tiden vil omhandle utsnitt av det som studeres fordi det
er umulig å fange den autentiske virkeligheten, hvilket gjør de dataene som
samles inn representasjoner av virkeligheten.
Videre dreier samfunnsvitenskapelig metode om hvordan vi
skal gå fram når vi skal samle informasjon om virkeligheten, hvordan innhentet
data skal bearbeides og analyseres, og hva denne informasjonen forteller om
samfunnsmessige forhold og prosesser. Også i samfunnsvitenskapen er bakgrunnen
for disse tydelige metodiske retningslinjene viktigheten av å gjennomføre
undersøkelser på en slik måte at den kunnskapen som blir funnet og etablert kan
diskuteres og etterprøves av andre. Det skilles mellom harde og myke data, hvor
myke er tekst, lyd eller bilder, mens harde data kan kvantifiseres gjennom bruk
av tall.
Læring som samfunnsvitenskap
Læring er et felt som ligger under fagområdet pedagogikk i
samfunnsvitenskapen. Læring er definert som en varig endring i opplevelse og
atferd som resultat av erfaring. Det var Herman Ebbinghaus som etablerte
vitenskapsdisiplinen allerede i 1879, gjennom hans hukommelsesstudier, og på
1900-tallet ble feltet videreutviklinger gjennom blant annet Pavlovs eksperimentelle
studier av læring på dyr hvor læring skjer gjennom klassisk betinging. (Svartdal, 2014)
I dag har feltets utvikling ført til flere anerkjente
teorier som omhandler hvordan læring skjer, eksempelvis Vygotksys
sosiokulturelle læringsteori, Piagets konstruktivistiske læringsteori og
behavioristisk læringsteori med blant annet Skinner i front (Manger & Lillejord, 2013). Disse teoriene er også bevis
for at læring opplagt er et fenomen innad samfunnsforskningen
Med tanke på de spesielle utfordringene som følger med
samfunnsvitenskapen, er det slik jeg finner det ikke så merkelig at det ikke
finnes en allment akseptert teori rundt læring. Samtidig ville en slik
hovedteori ført til et ensidig syn på læring, mens jeg oppfatter læring som en
kompleks og flerdimensjonal aktivitet som utvikles på forskjellige måter i
ulike kontekster. På bakgrunn av dette anser jeg flere teorier som en styrke i
fagområdet. Samtidig blir det synlig hvorfor de metodiske retningslinjene er
såpass viktige i samfunnsforskningen, også når vi snakker om læring. Forskeren
er en veldig synlig deltaker i et klasserom og vil på den måten påvirke
informasjonen som blir samlet inn kun ved å være til stedet.
IKT i læring; hvilken vitenskap?
Som nevnt tidligere har nye vitenskapelige grener funnet
fram i dagens lys som et resultat av en endret vitenskapelig praksis.
Framveksten av IKT har bidratt til denne utviklingen (Maus, 2006).
Jeg har tidligere vist at IKT er en del av den teknologiske vitenskapen og
drives framover av både innovativ forskningspraksis og industriens
videreutvikling av dagens teknologi. Jeg har også vist at læring er et fenomen
i samfunnsvitenskapen. Spørsmålet videre er derfor hvorvidt IKT i læring kan defineres
som en vitenskap. For å bli anerkjent som en vitenskap må feltet kunne forskes
på, og for å forske på et felt må forskeren følge metodelæren som tilhører
fagområdet som omslutter feltet.
En grunnleggende forståelse for læring, hvordan læring tar
sted samt samfunnsvitenskapelig vitenskap er en forutsetning for de som jobber
med feltet, sammen med en grunnleggende forståelse for hva IKT er og hvordan
IKT påvirker tilværelse og miljø. Videre er det også nødvendig å forstå hvordan
IKT kan bidra til læring: I hvilke situasjoner egner IKT seg, hvilke egner seg
mindre; hvilke verktøy egner i ulike kontekster, hvilke egner seg mindre. Dette
gjør IKT i læring til en hybridvitenskap;
en vitenskap med distinkte trekk fra både samfunnsvitenskapen og teknologien.
Slik jeg finner det kan fokuset være fordelt på ulike måter,
men noen forutsetninger må møtes. En kan ta utgangspunkt i teknologi og
tilpasse denne teorier rundt læring, eller gå i motsatt retning og utvikle
teknologi med bakgrunn i nettopp teorier rundt læring. Dette kan bli ansett som
en styrke og svakhet. En styrke fordi det bygger på to anerkjente fagområder
innad vitenskapen og en svakhet fordi en slik hybrid skaper uklare skiller;
hvor starter samfunnsvitenskapen, og når tar prinsippene fra teknologien over?
Uavhengig av svaret på disse spørsmålene er det utvilsomt at feltet i seg selv
er en vitenskap.
Referanser
Alvesson, Mats, & Sköldberg, Kaj. (2009). Reflexive methodology: new vistas for qualitative research. London:
Sage.
American Heritage® Dictionary of the English Language. (2011).
Science. Fifth Edition. Hentet 14.01,
2015, fra http://www.thefreedictionary.com/science
Berg, Ole T. (2014). Samfunnsvitenskap. Hentet 14.01, 2015, fra
https://snl.no/samfunnsvitenskap
Bokmålsordboka. (u.å). Teknologi.
Hentet 14.01, 2015, fra http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=teknologi&bokmaal=+&ordbok=bokmaal
Fuglseth, Kåre, & Skogen, Kjell. (2006). Masteroppgaven i pedagogikk og spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen
akademisk.
Grenness, Tor. (2001). Innføring
i vitenskapsteori og metode. Oslo: Universitetsforl.
Gursli-Berg, Gunhild. (2009). Teknolig. Hentet 14.01, 2015, fra
https://snl.no/teknologi
Johannessen, Asbjørn, Tufte, Per Arne, & Christoffersen, Line.
(2006). Introduksjon til
samfunnsvitenskapelig metode. Oslo: Abstrakt forl.
Manger, Terje, & Lillejord, Sølvi. (2013). Livet i skolen.
Bergen: Fagbokforl., cop. 2013.
Maus, Arne. (2006). Informasjonsteknologi, vitenskap og
samfunnsmessige virkninger. http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF1000/h06/undervisningsmateriale/Edb-og-samfunn-06.pdf
Skoie, Hans. (2014). Royal Society.
Hentet 14.01, 2015, fra https://snl.no/Royal_Society
Sletnes, Kari Berit.). Naturvitenskap. Hentet 14.01, 2015, fra https://snl.no/naturvitenskap
Store Norske Leksikon. (2009). Vitenskap. Hentet 14.01, 2015, fra
https://snl.no/vitenskap
Store Norske Leksikon. (2014). Humaniora. Hentet 14.01, 2015, fra
https://snl.no/humaniora
Svartdal, Frode. (2014). Læring: psykologi. Hentet 14.01, 2015, fra
https://snl.no/læring%2Fpsykologi
Wikipedia. (2014a). Teknologi.
Hentet 14.01, 2015, fra http://no.wikipedia.org/wiki/Teknologi
Wikipedia. (2014b). Vitenskap.
Hentet 14.01, 2015, fra http://no.wikipedia.org/wiki/Vitenskap
[1]
Denne artikkelen fant jeg som referanse hos en tidligere masterstudent, og det
kommer fra av plasseringen på artikkelen (som er et kapittel i en bok jeg ikke
finner tittel på) at den har blitt brukt som pensum høsten 2006 på
Universitetet i Oslos grunnkurs i objektorientert programmering. Det er slik
jeg ser det manglende kildereferanser på mye av det som kommer frem, dog innser
jeg at det er en innledning til en bok. Dog kritisk og tidvis nølende finner
jeg det riktig å inkludere dette datamaterialet på grunn av den oversiktlige
presentasjonen av hva jeg anser som logiske konklusjoner trukket på bakgrunn av
(mye) allmennkunnskap.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar